24 квітня 1803 року народився український письменник, поет, культурний діяч, педагог Духнович Олександр Васильович.
Добу, в якій жив і творив один із визначних діячів-культорологів на Закарпатті Олександр Духнович, дослідники називали церковнослов'янськоруською. Одні письменники виступали з вимаганнями вживати в літературі церковнослов'янську мову, другі, як і О. Духнович, обстоювали „руську", треті обороняли народну мову. О. Духнович виступав за релігійну і народну єдність, показав приклад змагання підкарпатських русинів до культурно-просвітньої та релігійної єдності з галичанами.
Значний слід залишив О. Духнович на ниві народного просвітництва, зокрема в розбудові шкільництва. Відомо, що на початку 19 ст. На закарпатських землях не було жодного букваря, написаного для народних шкіл. Користувалися сербськими букварями, часословами та псалтирями, подекуди в нагоді ставали львівські видання українських букварів, різних читанок для початкових класів тощо.
Духнович сам „71 систематизував школу". Першою його педагогічною і науковою працею була „Книжица читальная для начинающихъ", що побачила світ у Будині і протягом 5 років витримала три видання.
З педагогічних видань мали неабиякий успіх книги „Краткая землепись", „Катехизис Литургический", „Сокращенная грамматика письменнаго русскаго языка", „Народна педагогіка" тощо. Укладаючи своєрідні підручники-антології народного досвіду, досягнень культури, усталених принципів народної моралі, О.Духнович часто звертався до уснопоетичної творчості, до кращих зразків писемної літератури. Власне, ця самовідданість, уболівання за пробудження національного духу, відродження прилучили О.Духновича не лише до написання педагогічних книг, а й до заснування літературних альманахів, народних календарів („Місяцеслови"), до підготовки та видання історико-філософських книг...
Народознавча діяльність О.Духновича проявилася в кількох напрямах. Він пробував займатися фольклорною практикою, але, як твердить М.Мушинка, записав усього 9-10 народно-пісенних зразків, що увійшли до другого тому зібрння Я. Головацького „Народные песни Галицкой и Угорской Руси». Записи ці, на жаль, не мають достатньої наукової цінності, крім тих архаїчних пісень, що виходили з ужитку. Однак, Духнович записував прислів"я , загадки,приказки, перекази, легенди, народні оповідання, байки, які щедро використовував у своїх художніх творах.
О.Духнович був, по суті, засновником етнопедагогіки у загальноукраїнському масштабі ( основні принципи сформулював у „Народній педагогїї". Він заклав основи закарпатоукраїнської етномедицини („Домашній лікар", „Наказ врачебний". „Рецепт к отвращенію разних болізней і к достиженію глубокой старості"), чимало зробив і в утвердженні народної кулінарії („О препітаніи в нужді", „Хліб із пырниці", „Брашно із свербогузи", „Леквар із бузиновых, земляничних й речничных ягод»).
Шендеровський Василь Андрійович,
доктор фізико-математичних наук,
професор, віце-президент
Українського фізичного товариства
та дійсний член Наукового товариства Шевченка;
Кушерець Василь Іванович,
доктор філософських наук,
професор, заслужений діяч науки
і техніки України,
голова правління Товариства «Знання» України